23-24 iunie –  solstițiul de vară sau vara astronomică, sărbătoarea 
soarelui și a dragostei. Este ziua în care florile de sânziene au miros 
de rai, când orice muritor care va bate la vămile nevăzutului 
și neștiutului poate să intre doar purtând o coroniță pe cap din flori 
de sânziene,deoarece cerurile sunt deschise. 
Sânzienele sunt 
mari iubitoare de dreptate, plutesc în aer, cântă,dansează și împart rod
 holdelor, fecunditate femeilor, tămăduiesc bolile și suferințele 
oamenilor,umple de leac și miros florile.În dimineața de Sânziene, dacii
 împleteau coronițe și le aruncau pe casă pentru sănătate,fetele își 
puneau sub pernă sânziene pentru a-și afla ursitul, împleteau coronițe 
și le lăsau în grădină, iar dacă dimineața erau pline de rouă era semn 
de măritiș. Pentru fertilitate și frumusețe,dimineața fetele se tăvăleau
 goale în iarba plină de rouă.
Băieții făceau focuri și cel 
caresărea peste foc se purifica, era apărat de boli și fericit. În 
această noapte animalele stau de vorbă,floarea albă de ferigă înflorește
 și va aduce noroc celui care o culege. Dacii numeau cucul cuko sau pasărea nepăsare
 și credeau că primul cântat al cuculuivestea anii pe care îi mai are de
 trăit cel ce îl auzea sau câți ani mai are până la căsătorie cel ce 
nuera căsătorit. La sărbătoarea de început a primăverii începea jocul 
cucilor, tinerii având măști,clopote sau bice pentru a alunga răul. 
Cucul se face auzit de ziua cucului (Buna Vestire), cândîncepe primăvara
 și se spune că a mâncat primii muguri sau a cântat la Poarta Raiului.
Tradiția spune că dacă auzi cucul pe nemâncate și fără nici un ban în
 buzunar este semn rău.El cântă până la Sărbătoarea de Sânziene, când se
 spune că ielele îl amuțesc. Dacii considerau cucul ales între toate 
păsările și busuiocul între toate florile. Numele cucului este asociat 
în etnobotanica dacică cu numele mai multor plante:laptele-cucului,ciuboțica-cucului, grâul-cucului,mierea-cucului, mălaiul -cucului,limba-cucului, porumbul-cucului, scaunul-cucului,ciupitul-cucului și umbra-cucului etc.
Sărbătorea Sânzienelor la daci, romanii sărbătoreau Sancta Diana 
pentru zeița Diana.Sânzienele fac hore, cântă, dansează, au rochii albe 
vaporoase și lungi, cu clopoței la picioare și coroniță de flori pe cap,
 la brâu aveau ramuri de salcie și spice de grâu în mână. Ele, în timpul
 dansului aleg o surată, o împodobesc cu cea mai frumoasă cunună de 
flori și o numesc Drăgaica, în amintirea fetei babei Dochia, pe care o 
chema Draga Ica.
Sânzienele, ielele, preotesele lui Zamolxe își sărbătoreau ziua dansând și cântând:
 Du-te Soare, vino Lună,
 Sânzienele îmbună,
 Să le crească floarea floare,
Galbenă mirositoare,
 Fetele să le adune,
Să le prindă în cunune,
Să pună la pălărie
Struțuri pentru cununie,
 Boabele să răsădească,
  Până-n toamnă să nuntească.
La NAȘTEREA unui copil se planta un pom, iar 
preotesele dădeau câte un dar și un har noului născut, îl închinau lui 
Zamolxe pe altarul Soarelui spunând:
 Ești un copil al focului și al Luminii,
ești copilul lui Zamolxe, cu sufletul să fii fiul Soarelui 
și să aduci înțelepciune și dreptate neamului nostru.
O dată pe an, într -o anumită zi, preotesele se adunau pentru un 
ritual inițiatic de îmbăiere.Cele 12 preotese se așezau în cerc, iar în 
mijlocul lor era așezată o copaie mare din lemn sculptată cu simboluri 
solare, în care Marea Preoteasă o îmbăia pe fiica regelui. Acest ritual 
se făcea până la vârsta de 15 ani. În timp ce Marea Preoteasă o îmbăia 
pe fată în apa cu petale de flori,turnându-i cu un ulcior de pământ 
pictat cu flori viu colorate, îi cânta:
Să fii frumoasă ca Soarele
 Și mândră ca Luna,
Stelele să- ți strălucească-n păr, 
Buzele tale să- ți fie dulci ca mierea
Și gura ta să grăiască cuvinte de-nțelepciune,
 Inima ta să fie curată și luminoasă,
S-aduci bucurie neamului nostru.
Acest ritual poate fi folosit de toate mamele care le doresc copiilor
 lor să crească frumoși șisănătoși la minte, la suflet și la trup.
Sursa: fragment din ”Ordinul lui Zamolxe”
 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu