Solstițiul de vară este un timp în care să sărbătorim
lumina conștiinței existentă în noi și în absolut fiecare persoană și în care
să reflectăm asupra potențialului conștiinței de a se trezi.
(Foto © utilizator flickr Simon Wakefield 2008)
Înaintarea Soarelui pe
parcursul anului simbolizează procesul de atingere a iluminării, iar solstițiul
de vară este apogeul acestei călătorii, ca ziua din an cu cea mai multă lumină.
El simbolizează înălțarea, întâlnită în multe învățături spirituale importante.
La echinocțiul de primăvară e sărbătorită învierea și întoarcerea
Fiului/Soarelui, la Dumnezeița Mamă. În continuare, solstițiul de vară simbolizează
întoarcerea/înălțarea la Spiritul Tată Suprem. Este un moment de sărbătorire a
triumfului în om a luminii asupra întunericului și a revenirii la starea de
întregire, în care Fiul, Dumnezeița Mamă și Dumnezeu Tatăl devin o conștiință
supremă unificată – o lumină deplină, întreagă și puternică, care îl iluminează
pe om.
Druizii, egiptenii
antici, mayașii, esenienii, romanii și mulți alții și-au aliniat zonele sacre
cu solstițiul de vară și au condus ceremonii în această zi. La marile piramide
din Egipt, solstițiul de vară încoronează capul Sfinxului; druizii sărbătoreau
unirea cerului cu pământul și înfrângerea zeului întunericului din an, la fel
cum egiptenii sărbătoreau înfrângerea zeului întunericului, Seth, de către Horus,
Soarele; iar în Roma, festivalul Vestalia continua o tradiție druidă de păzire
a focului sacru.
Lumina are o natură spirituală,
astfel că Soarele și stelele au o semnificație ce-și are obârșia în
dimensiunile mai înalte – în numeroase învățături străvechi ele sunt descrise
drept sursa creației. Prin urmare, solstițiul de vară este un
moment foarte spiritual. Solstițiul de vară e descris drept poarta înălțării
din lumea aceasta în lumea spiritului, atât de Krishna, în renumita carte
Bhagavad Gita, cât și în desenele peșterilor secrete ale lui Mithra (divinitate
adorată în vechea Persie și Indie. Zeu al luminii cerești, al Soarelui, al
purității și adevărului. N.tr.).
SOARELE SPIRITUAL
În textele sacre și în tradițiile din
întreaga lume există referințe despre o venerare spirituală ancestrală a
Soarelui – ce poate fi găsită în Egipt, în credințele druizilor, esenienilor,
mayașilor și incașilor, în textele ezoterice creștine, în misterele eleusine
din Grecia antică, în școlile ezoterice ale mithraismului, ce-și aveau originea
în Persia și erau întâlnite în ascuns în Roma, și în multe alte locuri din lumea
întreagă.
Și aceasta pentru că anuala
călătorie a Soarelui este un simbol al călătoriei iluminării. Popoarele
străvechi au exprimat această înțelepciune potrivit vremii și culturii lor, dar
învățăturile și simbolurile lor sacre au în comun multe similitudini, deoarece
multe din ele se bazau pe aceleași principii universale comune întregii vieți.
De aceea, în miturile sacre din întreaga lume, Christosul, Fiul divin sau eroul
solar, s-a născut la solstițiul de iarnă și a înviat la echinocțiul de
primăvară. Această înviere e urmată de înălțare, reprezentată de
solstițiul de vară.
Solstițiul de vară e descris drept poarta înălțării
din această lume, în tărâmul spiritului, atât de Krishna, în renumitul text din
Bhagavad Gita:
„Acum îți
spun, o, Arjuna, de momentele în care, dacă misticii merg mai departe, nu se mai
întorc, și în care merg mai departe doar ca să se întoarcă. Dacă, cunoscând
Spiritul Suprem, înțeleptul merge mai departe cu foc și lumină, pe timpul
zilei, în a 14-zi a Lunii crescătoare și în luna a șasea, înainte de solstițiul
de vară din emisfera nordică, el va ajunge la cel Suprem. Dar dacă pornește pe
întuneric, noaptea, în timpul perioadei de 14 zile a Lunii descrescătoare și în
cele șase luni înainte de solstițiul din sud (solstițiu de iarnă), atunci el
ajunge doar la lumina Lunară și se va naște iar. Aceste drumuri luminoase și
întunecoase de ieșire din lume au existat dintotdeauna. Cel ce-l urmează pe
primul, nu se mai întoarce; cel ce-l alege pe al doilea, se întoarce. Înțeleptul
care știe asta depășește orice merit ce vine din studierea scripturilor,
din sacrificiu, din austerități și caritate
și ajunge la Reședința Primordială a celui Suprem.”
~ Krishna, Bhagavad Gita
și în desenele din peșterile secrete ale
lui Mithra:
„Dar această peșteră a fost decorată cu
semnele zodiacului, Racul și Capricornul. Solstițiul de vară și de iarnă
erau în primul rând evidente, ca porți ale sufletelor ce coborau în această
viață sau ieșeau din ea, în înălțarea lor către Zei; Racul fiind poarta de
coborâre, iar Capricornul cea de înălțare. Acestea sunt cele două căi ale
nemuritorilor ce treceau în sus și în jos, de pe pământ spre cer și din cer
spre pământ."
~ John P. Lundy, Creștinismul monumental
MAMA, TATĂL,
FIUL ȘI ȘARPELE CU PENE
Peste tot în învățăturile străvechi există similitudini incredibile – un Fiu divin, născut dintr-o fecioară, Dumnezeița Mamă și un Tată suprem nevăzut, ce trece printr-o serie de încercări, înainte să fie trădat, și care apoi învie. Evenimentele din viața acestui Fiu divin și mântuitor corespund aproape întotdeauna anului solar și altor evenimente astrologice.
Aceste trinități renumite, ale Tatălui, Mamei și Fiului, simbolizează
de fapt energiile și forțele fundamentale existente în creație – aflate în
atomi, în elementele de bază ale întregii materii, drept cele trei forțe:
pozitivă, negativă și neutră. Paracelsus, marele alchimist din evul mediu,
considera cosmosul ca fiind modelat din aceste trei substanțe sau principii spirituale,
numite tria prima, ce semnificau substanțele alchimice sare, sulf și mercur –
sarea ca substanță și soliditate, mercurul ca element transformator și fuzibil
și sulful care le lega pe cele două.
Întrucât ceea ce este sus este în relație cu ceea ce este
jos, aceste trei forțe primare ale universului sunt esențiale și în trezirea
conștiinței și de aceea povestirile despre Dumnezeița Mamă, Tatăl Suprem și
Fiul divin conțineau de asemenea mesaje despre procesul omului care ajunge la
iluminare. Mama, Tatăl și Fiul sunt nu doar forțe universale, ci și aspecte
superioare din conștiința fiecărui om, ce există în dimensiuni mai spirituale
și cu care acesta se reunește în procesul iluminării.
Pentru a ajunge la autorealizare deplină, inițiatul
trebuie să se întoarcă în sursa creației, la Absolut, unde totul este unul. Pentru
a face asta, diferitele părți ale Ființei, ce au fost divizate în creație,
trebuie să se unească ca să formeze un întreg, căci nu e cu putință să intri în
Absolut divizat; trebuie să ne întoarcem uniți, așa cum am plecat, dar cu o conștiință
de sine [dobândită] din experiența existenței în materie. Atunci când cele trei forțe de
creație – Tatăl, Mama și Fiul – s-au unit și s-au întors la sursa divină,
inițiatul a trecut prin procesul creației în sens invers și a reintegrat
principiile vieții și divinității.
„Prin
iubire, Tatăl Ceresc, Mama
Pământească și Fiul Omului devin una. Căci spiritul Fiului Omului a fost
creat
din spiritul Tatălui Ceresc, iar corpul lui din corpul Mamei Pământești.
Deveniți deci desăvârșiți, așa cum sunt desăvârșiți spiritul Tatălui
vostru Ceresc și corpul Mamei voastre Pământești.”
~ Evanghelia eseniană a păcii
Contopirea Mamei,
Tatălui și Fiului a fost simbolizată de șarpele cu pene – și poate fi întâlnită
sub forma zeului mayaș și aztec Quetzalcoatl, a zeului persan și roman Mithra
și, în mod prolific, peste tot în Egipt. Zeul Quetzalcoatl, Mithra și Horus reprezintă
Fiul; șarpele este un simbol al Mamei; iar penele îl simbolizează pe Tatăl –
prin unirea Tatălui, Mamei și Fiului, Quetzalcoatl/Mithra/Horus devine șarpele
cu pene.
Simbolul șarpelui cu pene în diferite culturi. De la stânga la dreapta – Mithra e înfățișat în centrul zodiacului, cu Soarele în vârful capului, un șarpe înfășurat în jurul corpului și aripi în spate; Quetzalcoatl privește afară dintr-un șarpe acoperit cu pene; iar zeul Soarelui din Egipt are deasupra capului simbolul Soarelui și ține aripile unui șarpe cu pene. (De la stânga la dreapta – secolul I d.Hr., relief în marmură albă, de la Muzeul Estense din Modena, Italia; fotografie a lui Quetzalcoatl, de Katherine Komaroff, Zeii din cer: Soarele și Luna în artă și mituri, 1974; ilustrație egipteană a „ceasului al 12-lea”, dintr-un mormânt din Valea Regilor, copyright poză utilizator media Hajor, 2002)
Șarpele este un simbol
al Mamei pământești, întrucât este un animal aflat tot timpul în contact cu
pământul, cu întregul corp. Penele sunt de vultur, care este un simbol al
Tatălui ceresc, întrucât vulturul zboară și trăiește
deasupra tuturor celorlalte animale, fiind astfel asociat cu tărâmurile mai înalte. Fiul
este miraculoasa ființă conciliatoare, ce este deopotrivă personală și cosmică,
o forță ce acționează ca să unească și să integreze omul pământean cu
divinitatea, unind șarpele cu penele, acesta fiind așadar motivul pentru care
Fiul a fost numit lumina și mântuitorul lumii, în foarte multe culturi din lume.
Iisus a spus : „Dacă trupul a luat
ființă datorită spiritului, este o minune. Dar dacă spiritul a luat ființă
datorită corpului, este o minune și mai mare.”
~ Evanghelia lui Toma
CREAȚIE ÎN
SENS INVERS
Iluminarea este procesul de creație în sens invers,
întrucât este întoarcerea omului la sursa divină. În miturile despre creație, o
ființă divină androgină apare din sursa absolută nemanifestată și incognoscibilă.
Această ființă se divide în bărbat și femeie, pentru a crea, și dă naștere unui
fiu și restului creației.
Pentru a urma acest proces în sens invers, Fiul trebuie
să se nască în interior (simbolizat la solstițiul de iarnă), apoi Fiul se
întoarce la Mama și se contopește cu Ea (simbolizat la echinocțiul de primăvară și ca
Fiul care e înghițit de șarpe), apoi Fiul-Mama se întoarce la Tatăl și se unește cu El
(simbolizat la solstițiul de vară și ca șarpele care e înghițit de un
vultur). Șarpele cu pene – cele trei forțe de creație, Mama, Tatăl și Fiul – o
ființă autorealizată și unificată, care este acum întreagă, se întoarce apoi pe
aripile spiritului, de pe pământ, spre tărâmul spiritual, sursa divină a
creației, numită Absolutul.
Cele trei inele ale Absolutului apar în această ilustrație de Gustave Dore, înfățițând viziunea pe care o descrie Dante despre creatorul suprem al universului, pe care el îl vede la sfârșitul călătoriei sale prin iad, purgatoriu și rai.
Simbolul
Absolutului constă în trei inele. Inelul
exterior este atins atunci când omul se unește cu forța Fiului, al
doilea inel
interior atunci când se unește cu Mama, al treilea inel cel mai din
interior
atunci când se unește cu Tatăl. Din acel punct, conștiința omului a
devenit din nou întreagă, iar el poate intra în sursa creației
nemanifestate.
Trei inele concentrice au fost descoperite în fundalul radiației cosmice de microunde - luminiscența omniprezentă a microundei, rămasă de la crearea universului? Oamenii de știință sunt de părere că trăsăturile circulare indică faptul că cosmosul însuși parcurge epoci de sfârșituri și începuturi (studiu realizat de Penrose și Gurzadyan).
„În acel abis de radianță,
clar și înalt, mi s-a părut că văd trei sfere de trei culori, prinse strâns
laolaltă: ca-n dublul curcubeu părea să fie reflexu-n două; iar a treia părea
de foc, aspirat în mod egal din ambele.”
~ Dante, Divina comedie, Paradisul, cântul XXXIII
În textele vedice străvechi din India, se spune că
mantra Om reprezintă Absolutul (numit Brahman). Atunci când a fost pusă o înregistrare (realizată în camera din marea piramidă din
Egipt) a
acestei mantre sanscrite străvechi, folosindu-se un cimascop (de John Stuart Reid și Erik
Larson), s-a format simbolul celor trei cercuri ale Absolutului. Acest domeniu de studiu,
ce demonstrează efectele vizibile ale sunetului asupra materiei, precum și
formele și tiparele geometrice pe care le creează, se numește cimatică.
La solstițiul de
iarnă, Fiul divin se naște în persoana pregătită spiritual. La echinocțiul de
primăvară acest Fiu moare, devine una cu Mama supremă a universului și învie.
La solstițiul de vară Mama și Fiul „se înalță” la Tatăl, astfel că forțele
Fiului, Mamei și Tatălui se unesc.
Belsebuub
& Angela Pritchard
Acest
extras este ¼ din articolul pe tema semnificației solstițiului de vară.
Continuă să citești restul articolului în cartea electronică gratuită, The Path
of Spiritual Sun.
Copyright© Belsebuub și Angela Pritchard
2011
Despre
autori
Mark
Pritchard (care scrie sub numele de Belsebuub) este autorul a numeroase cărți
pe tema experiențe extracorporale, vise, autocunoaștere și transformare
spirituală – printre care A Course in
Astral Travel and Dreams, ce a devenit un bestseller, și Gazing into the Eternal, care a fost
finalistă la ediția din 2009 a Premiilor pentru cea mai bună carte – și a
apărut în peste 70 de programe internaționale de radio și televiziune. Mark
scrie din cei peste 45 de ani de explorare și experiență esoterică, în timp ce
Angela Pritchard contribuie cu cercetări în domeniul științei, cosmologiei,
locurilor străvechi și textelor sacre.
Traducere:
Ana Nicolai
Acest articol este un extras din cartea electronică intitulată The Path of the Spiritual Sun (Drumul
Soarelui spiritual), pe care o poți descărca gratuit aici.
"The treasure that you are seeking is inside you." ~ Tom Kenyon
"Comoara pe care o cauți se află în tine.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu