În Evanghelia lui Toma, text apocrif, Iisus spune: „Veți ști că Dumnezeu lucrează în voi atunci când veți simți în același timp o mișcare și un repaus.” În repaus se află sursa mișcării. Rădăcinile puterii se află în repaus.
În „Tao te King” se spune: „Fiți cu totul fără de dorințe și 
mențineți-vă într-o pace profundă. După o viguroasă înflorire orice 
lucru revine la obârșia sa. Această întoarcere la obârșie este repausul.
 Repaus e întoarcerea la viață.” (XVI)
După ce am lăsat să înflorească toate dorințele și poftele noastre 
vom ajunge să simțim o nostalgie a stabilității. „Fiul risipitor” vrea 
să se întoarcă acasă. Însă, pentru unii rătăcirea a fost atât de lungă 
încât au uitat chiar și faptul că au plecat de undeva și o angoasă 
teribilă le macină sufletul: „oare de unde am plecat?” – se întreabă ei 
de dimineața până seara și de seara până dimineața. Inconștient, fiecare
 om simte nevoia de liniște și echilibru, nevoie transpusă de-a lungul 
timpului în tot felul de forme sociale, de ideologii și dogme. Liniștea 
sau repausul spre care tânjim se identifică cu originea ființei. Pentru 
foarte mulți liniștea și armonia cea mai înaltă înseamnă a fi din nou în
 locul în care s-au născut, împreună cu părinții lor. Dar originea 
ființei nu este familia și astfel, nostalgia stabilității continuă să-și
 facă simțită prezența. Repausul este sursa tuturor mișcărilor. Din el 
provin toate și în el se vor întoarce toate după ce vor ajunge la maxima
 înflorire. Repausul este casa spre care tânjim fără să știm.
Dincolo de aceste inflexiuni poetice, valoarea spirituală a 
repausului rămâne încă învăluită în mister. Să simți în tine, în același
 timp, un repaus și o mișcare este în primul rând un paradox. Și 
când vrei să înțelegi cu ajutorul minții obișnuite paradoxurile, nu te 
alegi decât cu o durere de cap.
În „Tao te King” se afirmă faptul că mișcarea și repausul sunt polii 
unui întreg, tot așa cum plinul și golul sunt aspectele opuse și 
complementare ale întregului. Dacă ideea de gol ne pune întotdeauna în rezonanță cu vidul, cu lipsa, atunci ideea de repaus
 pentru omul obișnuit înseamnă lene, moleșeală, adică tot ceea ce este 
mai rău. Trăim într-o societate a omului-acțiune, tot timpul pe drumuri,
 cu telefon în mașină și la baie și pentru acest tip de societate 
non-acțiunea pare a fi tot ceea ce este mai rău. Repausul trebuie 
învățat în mod conștient printr-o integrare volitivă a sa în viața de 
toate zilele. Nu este vorba să leneviți într-un fotoliu privind la 
televizor pentru a spune că exersați starea de repaus.
Ce-ar însemna exersarea stării de repaus? Înseamnă a obține pe 
anumite perioade de timp imobilitatea corpului și a gândurilor. Aproape 
orice om simte o dorință puternică de a ajunge la repaus. Chiar dacă 
fiecare are opinia lui personală referitoare la repaus, cu toții se 
gândesc că va veni un timp când nu vor mai trebui să facă nimic. Acestea
 sunt extremele prin care trece omul obișnuit, pentru că cel înțelept 
își dă seama că repausul și mișcarea sunt două aspecte ale realității 
care nu pot fi separate niciodată complet. Astfel, cel plin de măiestrie
 învață cum să acționeze și în același timp să fie și în repaus. Ori de 
câte ori te afli în acțiune trebuie să te simți totodată și în repaus, 
așa cum se manifestă de altfel și Dumnezeu.
Pentru că am fost obișnuiți să fim doar în acțiune, este necesar ca 
la început să exersăm starea de repaus prin imobilitatea corpului și a 
gândirii. Trebuie să rezervăm zilnic un timp pentru a ne opri corpul 
într-o poziție fixă. Trebuie să exersăm concentrarea gândurilor asupra 
unui singur obiect. În momentul în care „repausul” va compensa 
„acțiunea”, se petrece ceva miraculos în întreaga ființă: vom vedea că 
repausul, liniștea sau calmul continuă să ne cuprindă ființa chiar și în
 timpul celor mai dinamice acțiuni.
Sursa: http://www.artadeatrai.ro/repausul 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu